Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 30 september 2015


Festlig Falukorvsgryta med pesto

Falukorv är ju praktisk mat, men visst kan man väl bli lite less på de vanliga recepten?! Här kommer då räddningen i ett recept på en annorlunda falukorvsrätt som är snabb att laga och väldigt god! I ursprungsreceptet är det oliver med, men i min familj är det bara jag som gillar oliver så det skippar vi. Jag har även bytt ut rödlök mot schalottenlök som jag tycker har en mildare smak. Servera med pasta och några klickar pesto. 

500 g falukorv
2 schalottenlökar
2 dl creme fraiche
1 dl vatten
10 körsbärstomater
1 msk kalvfond
3 msk pesto
Salt och peppar

1. Skäl korven i lagom stora bitar. Skala och finhacka löken. Fräs tillsammans i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

2. Tillsätt creme fraiche, vatten och fond. Rör om och låt koka upp.

3. Dela tomaterna i fyra delar och lägg ner dem i grytan. Rör ner pesto, Låt koka i 5 minuter.

4. Smaka eventuellt av med salt och peppar (tycker inte jag behövs).


Inga kommentarer: