Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 3 september 2015


Allt-i-ett-gryta med kikärtor

Jag tycker det är roligt att hitta på maträtter med det jag har hemma. Ibland har jag ett recept som bas, ibland inte. Det här är en så rätt som det finns ett recept i grunden, en chili con carne, men jag har lagt till och dragit ifrån. Jag tycker det är så praktiskt med en maträtt där allt ingår. Ingen fara att man inte tajmar alla delar och dessutom lite disk!  Gott med en klick creme fraiche eller turkisk yoghurt och bröd till.

400 g nötfärs
3 vitlöksklyftor
4 morötter
2 palsternackor
1 purjolök
1 fpk/burk krossade tomater
1 pkt kikärtor
1 köttbuljongtärning
5 dl vatten
1 dl chilisås
Chiliflakes
1 dl bulgur
Salt
Vitpeppar
Paprikakrydda
2 dl creme fraiche
2 dl hackat kryddgrönt (basilika, persilja, mynta...)

1. Bryn köttfärsen i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

2. Skala och hacka vitlöken och bryn den lätt i stekpannan. Lägg över i grytan.

3. Skala och skär morötter och palsternackor i slantar som du sen delar i mindre bitar. Lägg i grytan. 

4. Putsa, skölj och hacka purjolöken . Lägg över i grytan.

5. Skölj kikärtorna ordentligt och lägg över i grytan.

6. Tillsätt buljongtärning, vatten, chilisås och chiliflakes i grytan. Rör om och låt puttra i 10 -15 minuter tills rotsakerna mjuknat, men inte helt. 

7. Tillsätt bulgur och låt puttra i 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och paprikakrydda. 

8. Ta grytan från plattan och rör ner creme fraiche  och kryddgrönt. Lägg på lock och låt stå i några minuter innan servering. 



Inga kommentarer: