Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 26 september 2015


Höstgryta 
med kyckling, valnötter, timjan, äpple och tranbär

Här kommer recept på en väldigt väldigt god gryta! Receptet hittade jag på en gång när jag var sugen på kalkon med min "stuffing". Jag tänkte att om ingredienserna fungerar så bra som fyllning i kalkon så borde det även fungera bra i en kycklinggryta. Och ja, det gjorde det verkligen! Använd helst kycklinglårfilé för det är så mycket mörare än bröstfilé. Lårfilé ser lite oaptitlig ut, men gör inte misstaget att rensa ihjäl dig. Du behöver i princip bara dela filéerna i mindre bitar. Allt ordnar sig när den tillagas.

800 g kycklinglårfilé (eller bröstfilé)
2 schalottenlökar
Salt och vitpeppar
5 dl iMat/grädde
1 buljongtärning, kyckling eller kalv
1 dl valnötter
1 dl torkade tranbär
2 äpplen
Några kvistar färsk timjan

1. Dela kycklingen i lagom stora grytbitar. Bryn dem i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i en gryta.

2. Skala och grovhacka löken. Fräs mjuk i smör i stekpannan. Lägg över i grytan.

3. Skala och klyfta äpplena. Använd gärna en äppelklyftare. Dela varje klyfta i två delar och lägg i grytan.

4. Häll i iMat eller grädde i grytan tillsammans med buljongtärning, valnötter, tranbär och timjan. Rör om. 

5. Låt puttra tills kycklingen är genomkokt, ca 10 minuter. 



Inga kommentarer: