Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 11 september 2015


Smördegs- och baconinbakad fläskytterfilé

Saftig fläskytterfilé med sältan av bacon, syrlighet av citron och fräschheten av örter. Man kan inte säga annat än mums! Här åt vi potatisgratäng med chevre till, då behövs ingen sås.

Marinad
1 citron, skal och saft
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
Salt
Peppar
Örtagårdkrydda

Inbakad filé
1 fläskytterfilé
1 pkt bacon
1 fpk smördeg
Philadelphiaost
1 dl hackad basilika
1 dl hackad persilja
Salt
Peppar

1. Marinad - ta fram en påse. Riv citronskalet och pressa citronsaften. Skala och pressa vitlök. Häll citronskal, citronsaft och vitlök i påsen tillsamman med lite salt och peppar. 

2. Putsa filéen och lägg ner den i påsen. Knåda om så köttet täcks av marinad. Lägg i kylskåpet om du gör det långt i förväg. Ta ut en timme innan du ska tillaga köttet. Annars kan du låta det ligga framme på bänken.

3. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Ta filéen ur påsen och bryn det runt om i smör i en stekpanna.

5. Lägg baconremsor bredvid varandra på en skärbräda, lägg på filéen och linda baconet omlott runt om. Fräs hastigt i stekpannan och låt svalna.

6. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och lägg smördegen på den. Bred ut ett lager philadelphiaost på smördegen. Strö över hackad basilika och persilja och krydda med salt och peppar. 

7. Lägg filéen mitt på smördegen och rulla ihop till en rulle. Nyp ihop kortsidorna. Lägg med skarven nedåt, pricka några hål med en gaffel på ovansidan. 

8. Tillaga i ugnen i ca 20-25 minuter tills innertemperaturen är 65 grader. Ta ut ur ugnen och låt vila i 10 minuter, 



Inga kommentarer: