Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 11 september 2015



Nutellasemifreddo

Sötsugen? Gillar du dessutom nutella så är det här efterrätten med stort E! Enkel att göra och jättejättegod! Satsen räcker till 4-6 personer. Ta fram en stund innan servering. 

Jag har halverat originalreceptet. Om du vill använda en springform så dubblera receptet och använd två färdiga marängbottnar istället för marängdroppar. Lägg den ena i botten av formen och krossa den andra och rör ner i smeten. 

2 ägg
2½ dl grädde
2 msk socker
200 g nutella
Marängdroppar (finns ofta vid glassen i affären) 

1. Ta fram tre skålar.

2. Separera äggen och ha gula i en skål och vita i en annan. Häll en msk socker i var skål.

3. Häll grädde i den tredje skålen .

4. Vispa äggvita tills det blivit hård marängsmet.

5. Vispa äggula tills fluffigt.

6. Vispa grädde tills den är så fast att du kan bilda toppar med den.

7. Vänd ner äggvita och äggulor i grädden.

8. Rör ner en näve marängdroppar i smeten.

9. Värm nutellan några sekunder i micron så den blir rinnande. Rör ner i smeten.

10. Häll i portionsformar och ställ in i frysen i ca 4 timmar innan servering. Strö på lite marängdroppar vid servering.

Inga kommentarer: