Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 31 augusti 2015


Lax med citronsmörsås 

Citronsmörsås är en av mina favoritsåser, så otroligt gott till en massa olika rätter. Jag har egentligen inte ett färdigt recept utan gör den på en höft. Ta därför mängden vätska med en nypa salt. Jag gör även olika mängd sås beroende på om den ska vara i en gratäng eller som ett tillbehör på sidan om. Visst är det enkelt att köpa en färdig citronsås men det blir så mycket godare med en egen. 1 kg lax kan verka mycket, men jag gör gärna extra så det finns över till matlådor. Ät gärna potatismos till, vansinnigt gott. 

1 kg laxfilé (eller annan fisk, t.ex hoki eller torskrygg)
Salt
50 g smör
½ dl mjöl
5 dl mjölk/grädde
½ grönsaksbuljongtärning
1 citron, saften
Vitpeppar
Riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Lägg laxbitarna i en ugnsfast form och salta dem.

3. Smält smöret i en kastrull. Vispa i vetemjölet. Häll i hälften av vätskan under omrörning. Späd eftersom med resten av vätskan tills du fått rätt konsistens. Rör hela tiden. 

4. Rör ner buljongtärningen och citronsaften. Smaka av med vitpeppar. 

5. Häll såsen över laxen och strö på riven ost. Tillaga i ugnen i ca 15 minuter.

Inga kommentarer: