Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 29 augusti 2015


Kasslergratäng

Den här gratängen kom till när jag var sugen på Flygande Jakob och tog vad jag hade hemma. Den påminner även  om "Fruktig  kasslergratäng".  Enkel att göra och god. Behöver inte vara krångligare än så! Ät ris och en god sallad till. 

500 g kassler
1 pkt bacon
2 äpplen
½ dl rostade solrosfrön
3 dl grädde
1-2 dl chilisås
Vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skär kasslern i tärningar (skär först bort det hårda "skalet"). Fördela i en ugnsform

3. Stek bacon och klipp  dem i mindre bitar. Fördela över kasslern i formen.

4. Skala och kärna ur äpplena. Skär äpplena i bitar, men inte för små bitar. Jag använder en "äppelklyftare" och skär sen klyftorna i tre bitar. Fräs äppelbitarna i baconfettet några minuter. Fördela över kasslern och baconet.

5. Vispa grädden och rör ner chilisås. Smaka av med vitpeppar.  Du behöver inget salt för det sköter kasslern om! Fördela i ett jämnt lager i formen. Strö över solrosfrön.

6.  Tillaga i ugnen i ca 25 minuter.

Inga kommentarer: