Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 26 augusti 2015


Chilibiffar

Jag är ju väldigt förtjust i biffar och allt som oftast har jag grädde (eller iMat) i färsen eftersom jag tycker att biffarna blir så möra då. Men ibland blir det som med de här biffarna, bara köttfärs och kryddor...eller ja det förstår, lite chilisås också! Trots namnet är biffarna inte alls starka i smaken. Ta mer chiliflakes och/eller het chilisås om du vill ha mer kick. Jag är försiktig eftersom jag inte är så förtjust i stark mat. Jag gör nästan alltid dubbla recept när jag gör biffar eftersom jag vill ha matlåda. 1 kg köttfärs räcker till matlåda, om man inte är jättehungrig vill säja!

Biffar
1 kg köttfärs
3 vitlöksklyftor
1 dl chilisås
1 tsk salt
1 tsk chiliflakes

Sås
2½ dl creme fraiche
2½ dl grädde (eller iMat)
1 tsk soja
1 tsk timjan
Svartpeppar och salt

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Blanda alla ingredienser till biffarna till en jämt färs. Forma biffar och lägg dem på en skärbräda/bricka.

3. Stek biffarna i omgångar i smör i en stekpanna på medelhög värme, ca 2 minuter per sida. Det är lätt att de bränner pga chilisåsen så håll koll! Lägg över biffarna i en ugnsfast form.

4. Låt biffarna steka färdigt i ugnen. Koka pasta och sås under tiden.

5. Rör ihop ingredienserna till såsen i stekpannan och låt puttra medan pastan kokar. Lägg biffarna i såsen och servera ur stekpannan.

Inga kommentarer: