Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 30 augusti 2015


Kycklingbiffar med örter och chili

Idag har vi ätit väldigt goda kycklingbiffar. Jag har nästan alltid fryst kycklingfilé i frysen och den gör sig bäst i gryta eller som biffar. Till biffarna serverade jag pasta och en snabb tomatsås - jag kokade upp krossade tomater, lite grädde (iMat)  och samma kryddor som i biffarna och redde av den. Den blev kanske en aningen för het för min smak men maken tyckte den var perfekt!

900 g kycklingfilé eller kycklingfärs
1 dl havregryn
1 dl grädde (iMat)
1 ägg
2 msk torkade örtkryddor (persilja och basilika använder jag) 
Chiliflakes
Salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Låt grädde och havregryn svälla några minuter.

3. Om du använder kycklingfilé går det alldeles utmärkt att använda matberedaren för att göra färs. Blanda ner färsen i bunken tillsammans med ägg och örtkryddor.

4. Tillsätt salt, peppar och chiliflakes. Hur mycket beror på tycke och smak. Man ska ju inte smaka på kycklingfärs så stek en liten provbiff och se om det behöver tillsättas mer av något. 

5. Färsen är kletig så antingen formar du biffar med våta händer eller så klickar du i färsen direkt i stekpannan. Jag väljer alternativ två!

6. Värm upp smör i en stekpanna och stek biffarna i omgångar, nån minut per sida. Lägg över i en ugnsfast form och låt steka klart i ugnen, ca 15 minuter (kolla gärna med stektermometer att biffarna är färdiga (70-72 grader).

Inga kommentarer: