Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 25 augusti 2015


Vegetarisk lasagne 
med bl.a. zucchini, pesto och valnötter

Nu när hösten nalkas är det dags att ta tag i matlagningen "på riktigt" igen. Idag blev det en vegetarisk lasagne. Ostsåsen och peston kan man göra från scratch om man vill, eller så genar man och köper färdig. För mig beror det på dagsformen, tid och lust. Den här lasagnen är verkligen god och smakrik, ingen kommer att sakna kött!

1 fpk lasagneplattor med spenat
1 gul lök
1-2 vitlöksklyfta
1 zucchini, ca 500 g
1 påse bladspenat, ca 70 gram
2 bifftomater
2 dl valnötter, grovhackade
300 g färskost, naturell
2-3 msk pesto
3 dl ostsås
Salt och peppar
Riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och finhacka löken och pressa vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna utan att löken tar färg.

3. Riv zucchinin grovt. Tärna tomaterna. Stek tillsammans med löken några minuter.

4. Rör ner spenaten och låt den mjukna. 

5. Rör ner färskost och låt den smälta.

6. Rör ner pesto, ostsås och till sist valnötter. Smaka av med salt och peppar.

7. Smörj en ugnssäker form. Fördela ett lager röra på botten. Lägg på två lager lasagneplattor. Fortsätt varva röra och plattor. Avsluta med ett lager röra. Strö över riven ost. 

8. Tillaga i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. 

Tips - det är bäst med färsk pasta. Men om man använder hård kan man koka upp plattorna hastigt så de mjuknar något. Tänk då på att de kladdar ihop lätt så koka bara några åt gången och separera dem snabbt.

Inga kommentarer: