Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 14 augusti 2015


Pistagekyckling med aprikoser

Jag vet att jag blir lite tjatig när jag säger att det inte behövs sås, men tyvärr, här kommer en till rätt där jag inte tycker det behövs sås. Jag kände för något lätt och fräscht och då blev det den här goda kycklingrätten. Jag använder ofta lårfilé för det är mörare än bröstfilé, men det går såklart lika bra att använda bröstfilé. 

800 g kycklinglårfilé (eller 4 kycklingbröstfiléer)
½ röd lök
150 g pistagenötter
10-12 torkade aprikoser
Salt och peppar
Olivolja

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och hacka löken och pistagenötterna. Hacka aprikoserna. Blanda ihop i en skål.

3. Salta och peppra lårfiléerna. Lägg på en sked fyllning på varje filé och vik ihop dem. Lägg tätt ihop i en ugnsfast form. Sätt en tandpetare i varje filé så de inte öppnat sig under tillagningen. (Om du använder bröstfilé så skär en ficka i filéerna och pilla in fyllning)

3. Strö över resten av fyllningen över filéerna och ringla över olivolja.

4. Tillaga i ugnen i ca 25 minuter. 


Inga kommentarer: