Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 8 oktober 2016


Karamelliserad rödlök

Idag åt vi Sloppy Joes till middag (recept finns här på bloggen). Karamelliserad lök är supergott till, men inte bara till det utan även till hamburgare eller grillat kött. Det finns en massa olika recept och jag har provat mig fram till en variant som passar mig. Jag tycker att smaken blir mjukare när man använder vin än den blir om man använder rödvinsvinäger eller balsamvinäger. Vill du ha det syrligare så ta vatten och vinäger istället för vin. Och gillar du inte russin så strunta i dem. Löken har strykande åtgång, den här satsen räcker nätt och jämt till fyra personer.

2 röda lökar
2 dl rödvin
5 msk rörsocker
2 msk gula sultanrussin
Salt

1. Skala och skiva löken tunt. 

2. Stek löken i olivolja/smör på låg värme tills den är mjuk och glansig. Se till att den inte tar färg.

3. Tillsätt rödvin, socker och russin. Låt puttra tills all vätska kokat in. Rör om då och då.

4. Smaka av med lite salt om det behövs. 




Inga kommentarer: