Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 23 oktober 2016


Fläskfilégryta med kantareller och messmör

Den här grytan är en personlig favorit. Det är svårt att ange måtten eftersom jag gör den på en höft. Det bästa är att smaka sig fram till en balans som fungerar för just dig. Jag gör en stor sats så det räcker till matlådor. Det är gott med pasta, bulgur eller couscous till, och såklart en god grönsallad. 

2 fläskfiléer
3 dl vatten
3 dl grädde
2 msk mjöl
1 buljongtärning
1-2 msk vitvinsvinäger
½-1 krm cayennepeppar
1 krm vitpeppar
2-3 msk messmör
½-1 dl torkade trattkantareller eller 3-4 dl förvällda gula kantareller
Ev. salt

1. Skär filéerna i lagom stora bitar och bryn dem i smör i omgångar. Lägg över i en gryta allt eftersom de är brynta på alla sidor. Om du använder gula kantareller så bryn dem och lägg över i grytan.

2. Vispa ihop vatten, grädde, mjöl, buljongtärning och vitvinsvinäger i en kastrull och låt det koka upp under omrörning. Låt koka tills såsen tjocknar. Späd med mer vätska om det behövs. Om du använder torkade kantareller så rör ner dem nu (hela eller så smular du ner dem). 

3. Tillsätt cayennepeppar, vitpeppar och messmör. Kanske en smula salt. Låt grytan koka i ca 10 minuter. 

Inga kommentarer: