Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 10 oktober 2016


Laxgratäng med broccoli- och blomkålsmos

I originalreceptet är det ½ dl riven parmesan i moset och lika mycket i såsen. Eftersom min son inte äter mjölkprotein så skippar jag osten. Sen använde jag färdiglagad lax i gratängen. Det låter kanske märkligt men jag gjorde en långsamt ugnsstekt lax igår, förberedde inför veckan. När man tillagar lax så blir den väldigt saftig. Den är supergod som den är men funkar även jättebra att ha i gratäng eller att göra biffar av.  Praktiskt och gott på en gång. Hur som haver, den här gratängen är väldigt god. Tummen upp av hela familjen!

Lax
600 g laxfilé
Salt 
Citronpeppar

Mos
400 g broccoli
400 g blomkål
1 äggula
½ citron, skalet
Smör
Grädde
Salt och vitpeppar

Sås
2 dl creme fraiche
1 msk hummerfond
½ citron, skalet
Salt och vitpeppar
1 citron, skivad

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Lägg laxen i mitten av en ugnsform. Krydda salt och citronpeppar. 

3. Koka upp saltat vatten i en kastrull. Skär broccoli och blomkål i mindre bitar och lägg i det kokande vattnet. Låt koka tills de är mjuka. 

4. Häll noga av allt vatten och mixa sen grönsakerna med mixerstav. Rör ner en generös klick smör och grädde efter behag. Rör ner citronskalet och smaka av med salt och peppar. 

5. Klicka ut moset runt omkring laxen. 

6. Rör ihop creme fraiche, hummerfond och citronskal. Smaka av med salt och vitpeppar. Häll över laxen. Lägg  på tunt skivad citron.

7. Tillaga i ugnen i 15-20 minuter.


Inga kommentarer: