Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 14 november 2018

Broccoli- och zucchini fritters (plättar/biffar)

Superenkla och supergoda vegetariska fritters (fast jag skulle kalla dem plättar eller kanske biffar) som hela familjen gav tummen upp till. Vi åt kall sås till, en med vitlök och en med thai chilisås, och syrad rödlök.  

1 broccoli
2 zucchini
½ purjolök
4 dl vetemjöl
5 ägg
1 tsk salt 
1 krm vitpeppar

1. Riv zucchinin grovt och krama ur vätskan.

2. Riv broccoli grovt och finhacka purjolöken.

3. Rör ihop alla ingredienser (så står det i receptet men jag tycker att det är lättare att blanda ihop med händerna)

4. Hetta upp generöst med olja i en stekpanna. Klicka ut smet i stekpannan och stek i 2-3 minuter per sida. (Jag gör som vanligt lite som jag vill. Jag hade inte så mycket olja och fräste dem bara i kanske en minut per sida. Sen lät jag dem stå i ugnen på 150 grader i tio minuter. Då blir det mer som vegetariska plättar än fritters.) 


Inga kommentarer: