Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 30 oktober 2018

 Asiatisk fläskgryta med Ingefära och Pak Choi
(Crock-Pot)

Alltså allvarligt, hur gott var inte det här då? Det här har jag inte lagat för sista gången, det är då säkert. Jag hittade även det här receptet i Hemmets Journal. Jag har bytt ut salladskål mot pak choi och tillagade den i Crock-Poten istället för på spisen. Jag gjorde dubbel sats på en gång. Tur det för alla ville ha matlåda. 

Grytan har en för mig lite annorlunda och mycket mustig smak. Jättegod, absolut jättegod! Vi åt kokosris till. Det kan jag verkligen rekommendera. Passade superbra till. Hur man gör? Koka ris som vanligt men avbryt innan riset är helt genomkokt. Häll av vattnet och häll i kokosmjölk. Låt puttra tills kokosmjölken absorberats av riset, glöm inte att röra om så det inte bränner vid.  

700 g fläskkarré (eller skinkstek, jag använde det)
4 dl vatten
3 msk kinesisk soja
30 g färsk ingefära, tunt skivad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk strösocker
1 tsk sesamolja
1 stjärnanis
2 "huvuden" pak cpoi

1. Lägg ner alla ingredienser utom kött och pak choi i Crock-Poten. 

2. Skär fläskköttet i tärningar, 2x2 centimeter. Bryn dem hastigt i olja och lägg ner i Crock-Poten. 

3. Rör om, sätt på locket och tillaga på HÖG i 4 timmar.

4. Strimla pak choi och rör ner i grytan. Låt puttra i ett par minuter. 

Man kan ju såklart även tillaga grytan i en kastrull på spisen. Låt i så fall alla ingredienser utom pak choi puttra i 45 - 60 minuter. Låt pak choi puttra med i några minuter direkt innan serveringen. 

Inga kommentarer: