Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 8 oktober 2018


Ljuvlig sockerkaka med blåbär


Det här receptet ger en luftig, men ändå saftig, sockerkaka. Se till att vispa ägg och socker länge, tills allt socker har lösts upp. Börja på låg hastighet och öka sen till hög hastighet. Jag vispar nog 20 - 25 minuter. När man rör ner mjölet är det viktigt att göra det snabbt. Helst inte med elvisp.


2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl vatten
Blåbär, frysta är ok

1. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Vispa länge, tills sockret är helt löst.


2. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en kakform.

3. Smält smöret och ställ åt sidan att svalna.


4. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. 

5. Rör (vänd) snabbt ner mjölblandningen och smöret i äggblandningen. Koka upp vattnet och rör ner det i smeten.

6. Häll smeten i kakformen och fördela ut blåbär över smeten. 

7. Grädda i 30 - 40 minuter. Känn med sticka i slutet. Låt kakan kallna i formen.




Inga kommentarer: