Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 16 juli 2013


Rostade rotsaker och gremolatakyckling

Allt-i-ett rätter är fantastiskt praktiskt tycker jag. I den här rätten ska det egentligen vara kycklingklubbor, men jag tycker det kan vara så tröttsamt pillrigt att äta dem så jag provade att byta ut dem mot filé. Funkade bra. Jag har dock en hat-kärlek till kycklingfilé - stek den för kort tid och den blir rå, för lång tid och den blir torr, men helt rätt stektid gör den underbart saftig. Lägg hellre in kycklingen lite för sent än för tidigt!

1 kg kycklingklubbor alternativt 4 filéer  (eller varför inte ett gäng lårfiléer!)
500 g morot
500 g palsternacka

Gremolata
2-3 vitlöksklyftor, pressade
1 dl hackad bladpersilja
1 citron, skalet
½ citron, saften
1 tsk salt
3 krm svartpeppar
0,75 dl olivolja

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop ingredienserna till gremolatan i en bunke.

3. Skala och skär morot och palsternacka i bitar. Fördela på en ugnsplåt.

FÖR KYCKLINGKLUBBOR:

4. Gnid in kycklingklubborna med gremolatan och lägg dem ovanpå grönsakerna.

5. Rosta i ungen i 25 minuter. Vänd runt och rosta tills rotsaker och kyckling är klar, ca 20-25 minuter till.

FÖR FILÉ/LÅRFILÉ:

4.  Dela filéerna i två avlånga bitar (lårfilé putsas bara lite lätt) och blanda om med gremolatan. Ställ åt sidan. 

5. Rosta rotsakerna i ungen i 25 minuter. Häll på kycklingen och gremolatan. Vänd runt och låt stå i ugnen tills rotsaker och kyckling är klar, ca 20 minuter till.

Inga kommentarer: