Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 17 januari 2017


Köttbullar med jordnötssmör!
(Crock-Pot)

Jag är med i några grupper för slow-cookers på Facebook. Igår skrev en tjej att hon skulle göra köttbullar med jordnötssmör. Det låter ju helt vrickat galet och givetvis bara måste jag prova det! Jag använde mitt favoritrecept på köttbullar och lade till jordnötssmör. Och det vill jag lova - det var de godaste köttbullar jag någonsin ätit!!! Jag silade stekspadet och gjorde en sås tillsammans med grädde, kalvfond, soja, vitpeppar och lite jordnötssmör. 

ps, de kan givetvis göras på vanligt vis på spisen också.

1 kg nötfärs
1½ dl havregryn
2 msk potatismjöl
2 dl grädde (iMat)
1 gul lök

½ burk jordnötssmör
1 ägg
1½ tsk salt

2 krm svartpeppar
2 msk kalvfond
1 tsk worcestershiresås

1. Blanda havregryn, potatismjöl och grädde i en bunke. Låt svälla i 10 minuter.

2. Skala och finhacka löken. Bryn i smör i en stekpanna 
tills mjuk

3. Rör ner lök, jordnötssmör, ägg, salt, svartpeppar, kalvfond och
worcestershiresås i bunken.

4. Vänd ner köttfärsen. Rör inte för länge då blir smeten seg.

5. Rulla köttbullar med våta händer och lägg dem på en skärbräda.


6. Crock-Pot: lägg ner köttbullarna i Crock-Poten i flera lager. Häll på 1½-2 dl vätska (till exempel vatten, soja och kalvfond). Jag lät Crock-Poten gå på hög i 1½ timme och sen låg i 1½ timme. 

6. Spis/ugn: Bryn köttbullarna i omgångar i smör i en stekpanna. Lägg över på en ugnsplåt. Ställ in plåten i nedre delen av ugnen och låt dem steka färdigt (150 grader). 

Inga kommentarer: