Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 30 januari 2017

Biffar med persilja och persillade
Crock-Pot eller på spisen

Idag gjorde jag biffar till middag. Biffar är ju som bekant min favoritmat och jag har många recept. Det här kom till när jag inte orkade leta rätt på mitt vanliga recept på persiljebiffar och det blev hu bra som helst. Familjen gav tummen upp. Jag gjorde dem i Crock-poten men de går såklart lika bra att steka på spisen. Det är inte ofta det händer, men nu är en sån gång...jag glömde att ta kort på dem!

800 g nötfärs
1½ dl havregryn
2 msk potatismjöl
2 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 msk persillade
1 tsk worcestershiresås 
1 dl fryst hackad persilja

1. Låt havregryn, potatismjöl, grädde och mjölk svälla ihop några minuter i en stor bunke. 

2. Rör först ner alla kryddor, sen köttfärsen. Forma biffar med våta händer. 

3. Häll 1 dl vatten i botten på kokkärlet. Lägg biffarna i två lager, lite omlott. Sätt på locket och kör på hög i 2½ -3 timmar. Lyft inte på locket under tiden.

4. Biffarna kommer att ha fastnat ihop lite, men det är bara att försiktigt peta isär dem. De är färdiga att äta direkt men om man vill ha lite färg på dem så fräs på dem i stekpannan eller låt stå några minuter i ugnen.

5. Sila kokvätskan i en kastrull och gör sås av den, eller häll grädde direkt i kokkärlet den sista halvtimmen. 



Inga kommentarer: