Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 23 januari 2017


Vegetarisk lasagne med tomat- och morotssås, stuvad bladspenat och valnötter (mjölkfri)


Jag blev sugen att laga vegetariskt idag med. Jag tänkte att lasagne skulle vara bra för det kan man variera i det oändliga. Lasagnen idag gjorde jag av det jag hade hemma och den blev hur bra som helst. Detta trots att jag inte använde någon ost eftersom stora sonen numer inte äter mjölkprotein. Sonen åt den som den var och vi andra åt turkisk yoghurt till. 

Lasagneplattor
Hackade valnötter

Tomat- och morotssås
1 gul lök
2 fpk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 stor morot
1 tsk vitlökspulver
½ dl vatten
½ citron, saften
1 msk honung
Salt
Svartpeppar

Stuvad spenat
1 fpk fryst bladspenat
2½ dl iMat grädde
Persillade
Salt
Vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Tomatsås - Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i smör i en kastrull. Skala och riv moroten och rör ner den i kastrullen. 

3. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, vitlökspulver och vatten. Låt puttra några minuter. Rör ner citronsaft och honung. Smaka av med salt och svartpeppar. 

4. Stuvad spenat - fräs spenaten i en kastrull tills den tinat. Häll i grädden och låt koka upp. Red till önskad konsistens med maizena utrört i lite vatten. Smaka av med persillade, salt och vitpeppar.

5. Montering - fördela ut ett tunt lager spenat i botten av en ugnsform. Lägg på dubbla lager av lasagneplattor, lite omlott. Bred ut ett lager tomatsås och sen ett till dubbelt lager lasagneplattor. Upprepa i några lager. Se till att sista lagret blir tomatsås. Strö över hackade valnötter. 

6. Tillaga i ugnen i ca en timme. 

Inga kommentarer: