Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 15 december 2013


Julgryta med fläskytterfilé

Tredje advent idag och ute regnar det *suck* men när mörkret faller ser man inte eländet ute och inne är det som tur är julefröjd! Idag har vi ätit en jättegod julgrytan med fläskytterfilé. Den ser kanske lite tråkig ut på bilden, men smakar som Kalle Anka på julafton =)

600 g fläskytterfilé (eller fläskfilé)
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk vetemjöl
1 äpple
10 katrinplommon
1 dl vatten
½ msk soja
4 dl grädde

1. Putsa filéen och skär den i tjocka skivor. Skär skivorna i två delar om de är stora.

2. Rör ihop kanel, ingefära, salt, peppar och mjöl i en bunke. Lägg ner köttbitarna och rör runt så de täcks helt.

3. Bryn köttbitarna i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

4. Skala och kärna ur äpplet. Skär i bitar och bryn lätt i stekpannan. Lägg över i grytan. Dela katrinplommonen i två delar och lägg även dem i grytan.

5. Vispa ur stekpannan med vattnet och häll skyn i grytan tillsammans med grädde och soja. Koka upp och sänk sen värmen. Låt puttra tills köttet är färdigt.



Inga kommentarer: