Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 8 december 2013


Mormors halvmånar 
(plättbakelser)

De här mumsiga kakorna har min mormor gjort så länge jag kan minnas. Både min mamma och syster gör dem också, de är ett måste runt jul! Äppelmosen och glasyren gör att de inte blir så bra om man gör i ordning dem och sen sparar dem. Gör bara i ordning de du behöver och frysa de plättar som blir över (om det blir några). Då är det lätt att ta fram och "pynta" dem när man vill ha dem nästa gång. Bilden blev lite mörk, men de är verkligen försvinnande goda!!!

200 g smör
200 g socker
4 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
Äppelmos
Glasyr 
Strössel

1. Värm ugnen till 250 grader. Sätt in plättlaggen i mitten av ugnen.

2. Smält smör och låt kallna. Vispa smöret och socker pösigt.

3. Vispa ner ett ägg i taget, sen mjöl blandat med bakpulver.

4. Ta ut den heta plättlaggen och klicka i lite smör i varje lagg. Häll ca 1 msk smet i varje lagg. Grädda i ugnen 3-5 minuter.

5. Lägg plättarna på en bricka med bakplåtspapper och låt dem kallna. 

6. Dela plättarna i två halvmånar. Lägg på en klick äppelmos på den ena halvan och lägg den andra ovanpå. 

7. Rör ihop glasyr av florsocker och lite vatten. Glasera halvmånarna och strö över lite strössel.


Inga kommentarer: