Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 27 december 2013



Västerbottenostpanerad fläskytterfilé 
med saffransris


Det här är en enkel men supersmaskig rätt! Eftersom osten är rätt salt i sig behövs inget extra salt. Och sås behövs inte heller, servera med sallad eller stekta tomater.

1 kg fläskfilé eller fläskytterfilé
1 dl vetemjöl
1 krm vitpeppar
2 ägg
150 g riven västerbottenost
1 pkt saffran
4 portioner ris

1. Koka riset med saffran.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Rensa fläskfiléen från hinnor och skär den i centimetertjocka skivor.

4. Blanda mjöl och vitpeppar i en djup tallrik. Rör ihop ägg och ost i en skål.

5. Vänd köttet i mjölet och bryn i smör i en stekpanna, Lägg över i en ugnsform.

6. Bred ut osten över köttskivorna och gratinera dem i ugnen tills osten smält och köttet är genomstekt.


Inga kommentarer: