Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 19 december 2013


Köttfärssoppa

Idag har vi ätit en "töm frys och kyl soppa". Jag tog det jag hade hemma och kryddade hejvilt med kryddor jag tycker passar bra tillsammans. Den blev lagom stark, eller jag och barnen tycker det, maken kryddade på med mer cayennepeppar. Man kan ju även ha chili i om man vill ha den starkare.  Koka gärna soppan en dag i förväg så blir den ännu bättre. Gott med crème fraice och hackad purjolök till.


700 g nötfärs
6 medelstora potatisar
1 purjolök
1 stor palsternacka
3 msk tomatpure
3 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1 msk paprikapulver
1 msk curry
1 msk lökpulver
1 msk mald koriander
3 krm cayennepeppar
2 krm svartpeppar
Salt
1 köttbuljongtärning
1 l vatten
500 g passerade tomater
1 dl majs
1 dl gröna ärtor

1. Skala och hacka vitlöken. Skölj och strimla purjolöken. Skala och tärna potatisen. Skala och tärna palsternackan.

2. Fräs köttfärsen i smör i en stor gryta. Låt vitlök, purjo, potatis och palsternacka fräsa med under omrörning några minuter.

3. Rör i tomatpuré, kryddorna och ca ½ tsk salt. Låt fräsa under omrörning nån minut till.

4. Häll i de passerade tomaterna, vattnet och buljongtärningen. Koka upp, sänk värmen och låt puttra under lock i 30 minuter. Smaka under tiden om det behövs mer kryddor och salt.

5.  Häll i majs och ärtor. Låt koka i 5-10 minuter till. 

Inga kommentarer: