Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 29 december 2013


Julpaj
Julkryddad skinkpaj med katrinplommon

Julhelgen är över och som vanligt har jag kylen full med julbordsrester. Jag gillar ju inte att slänga mat så då är det bara att leta efter roliga recept. Idag åt vi en god paj med julsmak efter recept från Hemmets Journal. Jag har lite mer skinka och ost och en smula mindre kryddpeppar i min paj än i originalet. 

pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
150 g smör
1 msk vatten

Fyllning:
250 g julskinka
3 dl riven smakrik ost
12 katrinplommon

Äggstanning:
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
1 krm malda nejlikor
1 krm mald ingefära
1 krm svartpeppar
½ tsk salt
½ tsk kryddpeppar

1. Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen, gärna  matberedare. Lägg degen i en plastpåse och låt den ligga i kylen i en timme.

2. Värm ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. Nagga botten och grädda den sen i ugnen i 10 minuter.

3. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen i en bunke. Tärna skinkan  riv osten och dela plommonen i två delar om de är stora.

4. Ta ut pajformen ur ugnen. Fördela skinka, plommon och ost i formen. Häll över äggstanningen.

5. Grädda pajen i mitten av ugnen tills äggstanningen stelnat, ca 40 minuter.



Inga kommentarer: