Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 20 februari 2014

Favorit i repris - Keftedes

Ännu en variant på en familjefavorit - Keftedes. Den här gången använde jag hälften nötfärs och hälften fläskfärs. Jag hade dessutom i dubbelt så mycket mynta eftersom jag bara älskar mynta! Ibland gör jag mina keftedes som biffar och ibland som dolmar, idag blev det dolmar. Man kan äta vad man vill till, ris, rostade rotsaker, pasta. Och en kall sås är gott till, som vitlökssås eller tzatziki. Idag åt jag emellertid bara färsk spenat, tomat och keso till medan barnen åt pasta och vitlökssås. 

300 g nötfärs
300 g fläskfärs
½ dl ströbröd
1 dl vatten
½ dl saft av citron
½ röd lök 
1 dl bladpersilja
1 dl dl mynta
1 ägg
1½ tsk salt
olivolja, till stekning

1. Blanda ströbröd, vatten och citronsaft. Låt stå och svälla i 15 minuter.

2. Skala och finhacka löken. Hacka persiljan och myntan. Rör ner allt i ströbrödsblandningen.

3. Blanda sen ner ägg, salt och färs och låt stå i kylskåp 15 minuter.

4. Forma dolmar/biffar med våta händer och lägg dem på en skärbräda. Stek dem runt om i olja på medelvärme, 3-4 minuter.

Inga kommentarer: