Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 21 februari 2014

Lax under creme fraich och dilltäcke 

Min man har varit bortrest och visste inte riktigt när han skulle komma hem på kvällen, men vi vill gärna äta middag tillsammans. Det fick bli något snabblagat, men som ändå var fredagsgott. Lax kändes helt rätt. Jag hittade på en maträtt med det jag hade hemma, det blev väldigt god. Vi åt couscous, färsk spenat och citron till.

600 g lax, i portionsbitar
Salt
1 dl creme fraiche timjan rostad vitlök
1 dl creme fraiche naturell
2 dl riven ost
½ dl hackad dill
½ tsk citronpeppar
2 stjälkar salladslök

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär laxen i portionsbitar om du inte använder färdiga. Lägg dem i en ugnsform och salta.

3. Rör ihop creme fraiche, ost, dill och citronpeppar och bred ut över laxen. Hacka salladslöken och strö den över laxen.

4. Tillaga i ugnen tills laxen får en innertemperatur på ca 55 grader - det går fort!



Inga kommentarer: