Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 16 februari 2014


Köttfärs- och potatismosgratäng

Idag blev jag så sugen på Shepherds Pie (finns recept på bloggen) men hade inte alla ingredienser hemma och ingen lust att åka på affären. Så jag tog helt resolut det jag hade hemma och gjorde en egen variant. Det ser visserligen ut som barnmat på tallriken, men bortser man från det så är det jättegott. Ät en fräsch sallad till.

Färs
1 kg köttfärs
1 knippe salladslök, hackade
2 dl rött vin
2 msk oxfond
Salt och svartpeppar


Potatismos
1 kg potatis
50 gram smör
2 dl Oatlys iMat (eller grädde)
150 g chevre
Salt

Ev. riven ost

1. Skala potatisen, dela den i mindre bitar och koka den mjuk

2. Fräs färsen i olivolja. Tillsätt salladslök, vin och oxfond. Låt koka ihop några minuter och smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan under lock.

3. Häll av vattnet på potatisen. Lägg smör och chevre i kastrullen och häll i iMat (grädde). Mixa med mixerstav och smaka av med salt.

4.Smörj en ugnsform med smör och lägg färsen i botten, toppa sedan med moset. Strö eventuellt lite riven ost på toppen.

5. Värm ugnen till  200 grader och gratinera i ca 30 minuter. Lägg på folie om det behövs.

  

Inga kommentarer: