Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 23 februari 2014


Pulled beef gryta i ugn

Bara för att jag var nyfiken provade jag på att göra gryta i ugnen med grytbitar av nöt och pulled pork kryddor. Det blev kanske lite väl mycket sås, och lite tunn blev den, men smaken var det då inget fel på! Med handen på hjärtat måste jag ju erkänna att jag kunnat gjort grytan fortare på spisen, men men, man måste ju få prova. Och den sköter sig själv i ugnen så det är ju lättsamt.

800 g grytbitar av nöt
1 stor gul lök
1 fpk krossade tomater
2 msk tomatpure
2 dl rött vin
2 tsk smoked paprika
1 tsk ancho chili pulver
2 tsk koriander
½ tsk svartpeppar
1 tsk salt

1. Sätt ugnen på 100 grader.

2. Blanda ihop alla ingredienser i en ugnstålig gryta med lock. Om du inte har någon gryta så använd en djup ugnsform och täck med aluminiumfolie.

3. Tillaga i ugnen tills köttet är mört, ca 8 timmar. Rör om någon gång under tiden och smaka om det behövs mer kryddor. 

4. Om grytbitarna är stora kan du dra isär dem med två gafflar och röra om så köttet blandas med såsen.

Inga kommentarer: