Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 25 februari 2014


Torskfilé under ost- & persiljetäcke 
med broccolipuré

Idag hade de färsk torskfilé till bra pris i charken och då fick det bli den här härliga fiskrätten till middag. Visst kan man ha potatis till, men jag rekommenderar verkligen att prova med broccolipurén för den är supersmaskig och tillsammans blir det jättegott! Kom ihåg att salta ordentligt, undersaltad fisk är ingen höjdare.

800 g torskfilé
2 krukor färsk persilja
½ - 1 citron, saften (beroende på hur stor citronen är)
1 citron, skalet
2 vitlöksklyftor
2 dl riven ost
Salt och peppar

800 g fryst broccoli
200 g färskost
En klick smör
Salt och peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smöra en ugnsform. Om det är ben kvar i torskfiléerna så kan man med fördel "byxa" dem istället för att rycka ut alla ben. Skär helt enkelt bort en remsa i mitten där benen sitter. Vik filéerna dubbla och lägg i formen. Salta. Pressa över citronsaften. 

3. Hacka persilja och vitlök och blanda ihop med rivet citronskal och riven ost. Smaka av med salt och peppar. Bred ut över fisken.

4. Tillaga i ugnen i ca 25 minuter.

5. Under tiden fisken är i ugnen gör du broccolipurén - Koka broccolin. Häll av vattnet och låt ånga av några minuter. Mixa med stavmixer. Rör ner färskost och en klick smör och mixa slätt. Sätt tillbaks kastrullen på spisen, svag värme, och smaka av med salt och peppar.


Inga kommentarer: