Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 1 mars 2014


Dubbelbakad potatis med sötpotatis- och färskost

Här kommer recept på god potatisrätt. Den går bra att göra på en gång eller förbereda och värma i ugnen när det är dags. Man kan välja den färskost man tycker är god, jag gillar vitlök och örter eller gräslök. Gillar man inte sötpotatis så använd bara vanlig potatis. Det är godast när moset inte är helt slätt, så lämna lite klumpar.

2-3 bakpotatisar
1 stor sötpotatis
1 ägg
½ fpk färskost med vitlök och örter
1 dl creme fraiche
Salt och peppar
Ev riven ost

1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Tvätta och stick hål i potatis och sötpotatis. Baka i ugnen tills de är genomkokta, ca 1 timme, sötpotatisen går fortare än den vanliga potatisen.

3. Dela potatisarna på mitten, på längden. Gröp ur dem och lägg urgröpet i en bunke.

4. Rör ihop ägg, färskost och creme fraiche och urgröpet. Om moset är för hårt så rör ner lite mer creme fraiche. Det ska vara löst som vanlig potatismos. Smaka av med salt och peppar.

5. Fördela moset i portionsformar. Har du inga formar går det bra att använda potatisskalen. Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter.

Tips - man kan förbereda allt och låta stå i kylskåpet tills det är dags för middag. De måste vara längre i ugnen då, kanske 25-30 minuter.

Inga kommentarer: