Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 17 mars 2014


Biff i panna  
Blomkålsmos med vitlöksost

Ibland kockas det hejvilt utan recept här hemma och idag var en sån dag. Det blev lyckat! Biffen blev saftig och "snäll" i smaken så det passade extra bra med smakrikt blomkålsmos till. Och på tal om moset så är det lite i underkant för fyra, men jag löste det och gjorde makaroner åt lilla sonen som inte är så förtjust i blomkål. Att det blev just den mängden blomkål beror rätt och slätt på att jag hade en sån storlek på påse i frysen! Alltså, gör mer eller ät en massa sallad eller kokta grönsaker till. Sås behövs egentligen inte, men för er såsfrälsta så funkar det säkert hur bra som helst med en brunsås till :)

750 g nötfärs
2 msk ströbröd
2½ dl Oatlys iMAT eller grädde
1 tsk salt
1 krm peppar
½ msk oxfond
1 msk dijonsenap
3 stjälkar salladslök, strimlad

550 g frysta blomkålsbuketter
100 g creme bonjour vitlöksost
En klick smör
Salt och peppar

1. Låt iMAT (alternativt grädde) och ströbröd svälla i 5 minuter. Rör ner salt, peppar, oxfond, senap och salladslök. Vänd i köttfärsen, men blanda inte för länge.

2. Värm upp smör i en stekpanna och platta ut smeten i den. Låt steka 4 minuter. Dela i fyra tårtbitar, vänd dem och stek i ytterligare 2-4 minuter. Ta mer smör om det behövs.

3. Koka under tiden blomkålen enligt instruktioner på påsen. Häll av vattnet och mixa slätt med vitlöksost och en klick smör. Smaka av med salt och peppar. 

Inga kommentarer: