Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 30 mars 2014


Möra köttfärsbiffar med vitlökspotatismos

Som ni förstår räcker det här receptet till mer än middag för fyra, men biffar är så tacksamt att ha i matlåda så jag brukar dubblera mina recept. Här gjorde jag det direkt, men ni kan ju halvera det om ni inte vill ha så många biffar. 

Till biffarna åt vi potatismos - skala och koka 10 medelstora potatisar i grönsaksbuljong. Häll av buljongen och mixa potatisen med lite smör och 100 g färskost med vitlök. Smaka av med salt.

1 kg köttfärs
2½ dl grädde eller iMAT
2 dl havregryn
1½ tsk salt
1 krm peppar
1 tsk paprikakrydda
1 tsk lökkrydda

1. Blanda ihop grädde och havregryn och låt det svälla i ca 10 minuter.

2. Sätt ugnen på 175 grader.

3. Rör ner alla kryddor i gräddblandningen. Blanda sen ner köttfärsen, går bäst med händerna!

4. Forma biffar och bryn dem i smör och olivolja, en minut på båda sidorna så de får fin färg. Lägg över på en plåt och stek klart i ugnen, ca 10-15 minuter beroende på storleken på biffarna. 


Inga kommentarer: