Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 22 mars 2014



Kyckling i jordnötssås


Varför köpa färdig jordnötssås när det är så enkelt att göra den själv? Jag använder chiliflakes men det går ju lika bra att använda färsk chili. Sen får man reglera hur starkt det blir själv. Personligen tycker jag det är bäst att använda kycklinglårfilé i grytor för det är så lätt att det blir torrt om man använder kycklingfilé. Ät med ris och en fräsch sallad.

600 g kyckling, gärna lårfilé
1 dl salta jordnötter
2 msk jordnötssmör
Saft och skal av ½ lime
1 msk farinsocker
1 dl vatten
2½ dl Oatlys iMAT eller annan grädde
1 hönsbuljongtärning
Chiliflakes
2 vitlöksklyftor
Salt

1. Hacka nötterna. Rör ihop nötter, jordnötssmör, limesaft och skal, farinsocker, vatten, grädde, smulad buljongtärning och några chiliflakes i en kastrull. Låt koka upp. Smaka om det behövs mer av något. Ställ åt sidan.

2. Strimla kycklingen och bryn den i omgångar i smör i stekpanna. Lägg över i kastrullen med såsen eftersom. Pressa ner vitlöken när den sista omgången kyckling steks. 

3. Ställ kastrullen på värmen igen och låt koka nån minut, smaka av med salt om det behövs. 

Inga kommentarer: