Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 2 mars 2014



Osttäckt kycklingfilé på en bädd av ruccola 
med mathavre och vitlökstomater


Här kommer recept på något liknande kyckling piccata. Jag gillar att steka kyckling i ugnen, tycker den blir saftigare då. Västerbottenosten kan man byta mot parmesanost om man vill. Gott och nyttigt!

4 kycklingfiléer
100 g riven västerbottenost
2 ägg
½ tsk salt
2 krm vitpeppar

250 g körsbärstomater
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
Salt och peppar
2 msk olivolja
1 kycklingbuljongtärning
4 port mathavre
Ruccola

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Dela filéerna i två delar på längden. Banka ut dem lite. Salta och peppra. Lägg i en ugnsform. (om man istället väljer att använda hela filéer så tar det lite längre tid i ugnen)

3.  Blanda riven ost, ägg, salt och peppar. Bred ut över kycklingen.

4. Stek kycklingen i ugnen tills genomstekt, det beror på hur stora filéerna är, ca 15 minuter.

5. Koka mathavren enligt instruktion på paketet. Ställ åt sidan under lock.

6. Skala och hacka lök och vitlök. Dela tomaterna på hälften. Stek mjuk i olivolja på medelvärme. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner mathavren.

7. Lägg upp en generös bädd av ruccola på tallrikarna och lägg på kyckling. Servera mathavre och vitlökstomater till.

Inga kommentarer: