Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 5 mars 2014


Veneziasoppa
Kycklingsoppa med vermicellipasta

Alla har vi väl tagit till soppa på påse någon gång. Det finns en god soppa från Knorr som heter Venezia, men den innehåller bara typ 4 % kyckling och i princip 0 grönsaker. Då kan man göra en enkel egen Veneziasoppa som går tokfort att laga till och är jättegod. Praktiskt när man har kyckling över eller så köper man färdig tärnad kyckling. Vermicellipastan är en tunn pasta, tunnare än spagetti. Finns långa som spagetti och i små bitar. Bäst för soppa är såklart de i bitar. Jag köpte min på Willys (Blå påse, Monte Castello). Gott med hårdbröd med en smakrik ost på till.

1½ liter vatten
3 hönsbuljongtärningar
450 g kyckling, grillad/stekt i tärningar
5 dl gröna ärtor
5-10 cm späd purjolök, beroende på tycke och smak
4 dl vermicelli pasta, i bitar

1. Koka upp vattnet och buljongtärningarna.

2. Strimla purjolöken och hacka strimlorna. Häll i ärtor och purjolök i buljongen. Låt koka 5 minuter.

3. Häll i pastan och kycklingen. Låt koka i två minuter. Klart! Ät direkt, pastan sväller och om soppan får stå måste man späda med mer buljong.

Inga kommentarer: