Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 9 mars 2014


Tacopaj med sting och guacamole

Tacos är inte typisk söndagsmat precis, men lika gott för det! Det funkar såklart bra att använda färdigt tacomix, men varför när det är så enkelt att få samma smak med vanliga kryddor. Då slipper man ju dessutom alla tillsatser som finns i mixen. Jag får ju erkänna att jag inte är bättre än nån annan på den punkten, det slinker titt som tätt ner en påse mix "bara av farten" när jag handlar. Vet faktiskt inte varför eftersom jag har alla kryddor hemma? Ät sallad och vanliga tacotillbehör till. Rör ihop en enkel guacamole till, det är ett måste till tacos, eller hur?

Paj
Färdig smördeg på rulle
500 g nötfärs
1 gul lök
1 röd paprika, hackad
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
1 tsk lökpulver
2 krm cayennepeppar
2 tsk paprikapulver
1 dl vatten
1 burk creme fraiche, paprika chili
2 ägg
Riven ost

Guacamole
2 avokado
1 tomat
½ tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta
1 msk citronsaft
Salt
Svartpeppar
Kajennepeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Tryck ut smördegen i en smord pajform.

3. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Tillsätt köttfärsen och låt den fräsa med tills genomstekt. Tillsätt alla kryddor, vatten och paprikan. Låt fräsa ihop några minuter under omrörning.

4. Låt köttfärsröran kallna något och häll den sen i pajskalet.  Vispa ihop creme fraich och ägg och häll det ovanpå köttfärsen. Strö över riven ost.

5. Tillaga i ugnen i 20 minuter.

6. Dela och kärna ur avokado. Gröp ur fruktköttet och lägg det in en bunke. Mixa med mixerstav. Hacka tomaten och mixa ner den i avokadomoset tillsammans med sambal oelek, pressad vitlök och citronsaft. Smaka av med kryddorna.


Inga kommentarer: