Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 21 mars 2014


Smördegsinbakad lax med spenat och chèvre

Det här är verkligen jättegott! Vi åt ugnsstekt potatis, morot, paprika och zucchini till. Själv anser jag att sås är överflödig, men det är ju jag det. Jag kan tänka mig att en romsås smakar bra till. Ni får prova er fram! Man kan använda en del av en laxsida och göra ett stort paket eller portionsbitar och göra separata paket. 

600 g lax
Smördeg
200 g färsk spenat
2 vitlöksklyftor
100 g chèvre
1 ägg

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Fräs spenaten och pressad vitlök i smör. Salta och peppar. Ställ åt sidan att svalna något.

3. Lägg ut smördegen på en plåt. Bred ut spenaten i mitten på smördegen och lägg på laxbiten. Salta och peppra. Smula över getosten. Vik ihop smördegen till ett paket, nyp ihop skarven ordentligt. Vispa upp ägget och pensla smördegen.

4. Tillaga i ugnen i ca 20 minuter.



Inga kommentarer: