Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 4 mars 2014


Saftiga pannbiffar med lök


Svensk husmanskost när det är som bäst! Jag tog mig friheten att dubblera receptet eftersom jag ville ha matlådor. Biffarna är så väldigt goda så det är lika bra att ta i ordentligt på en gång! Löken är inte dubblerad eftersom bara halva familjen gillar det. Jag gillar löken men tycker faktiskt att det är allra godast med lingonsylt till! Jag kör på med iMat istället för grädde i många av mina recept, men det givetvis lika bra med vanlig grädde.

1 kg nötfärs
1 dl vatten
1 dl Oatlys iMat (eller grädde)
6 msk ströbröd
2 ägg
3 tsk salt
1 tsk vitpeppar
2 kokta potatisar
3 gula lökar
Smör
Ev en nypa råsocker

1. Skala och skiva löken. Fräs den mjuk i smör på låg värme. Det tar lång tid, så sätt igång med det först! Strö över lite råsocker mot slutet om du vill.

2. Blanda ihop vatten, iMat (grädde), ströbröd, ägg, salt, peppar och riven potatis. Låt stå och svälla i 10 minuter.

3. Blanda ner färsen och låt stå kallt ett tag. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Forma stora biffar och stek dem några minuter på varje sida i omgångar. Lägg över på en plåt och stek klart i ugnen.

5. Om man vill kan man vispa ur stekpannan med lite vatten, blanda ner löken och hälla över biffarna. Personligen tycker jag det äg godast att lägga löken ovanpå biffarna vid servering, men smaken är som baken!

Inga kommentarer: