Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 16 mars 2014

Saftig skinkstek

Det här är ingen torr och tråkig skinkstek utan saftig och smakrik! En riktig höjdare som man kan äta varm eller kall. Det här receptet var från början för en lergryta, men eftersom jag inte har någon så har jag gjort om det lite.  

1,2 kg skinkstek
1 msk tomatpuré
1 msk sötstark senap
1 tsk soja
1 tsk flingsalt
5 vitlöksklyftor
1 rött äpple
2 morötter
1 gul lök
5 dl oxbuljong

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Putsa skinksteken och lägg den i en ugnstålig gryta eller en ugnsform med höga kanter.

3. Rör ihop tomatpuré, senap, soja, flingsalt och 2 pressade vitlöksklyftor. Bred ut ovanpå skinksteken.

4. Koka upp 5 dl vatten och en buljongtärning.

5. Skala och skär morötter i bitar. Skala och klyfta löken. Kärna ur och skär äpplet i klyftor. Skala 3 vitlöksklyftor. Fördela allt runt om steken. Häll försiktig i buljongen på sidorna så inte marinaden ovanpå steken rinner av. 

6. Stick in en stektermometer i steken och lägg på locket, eller slå över aluminiumfolie som ett lock. Tillaga i ugnen tills innertemperaturen är 63 grader, ca 2 timmar. Ta ur steken ur grytan och slå in den i aluminiumfolie. Låt vila i 15-20 minuter. Temperaturen fortsätter att stiga några grader. Skär upp steken strax innan servering. 

7. Sila och ta tillvara på skyn. Låt skyn koka ihop under några minuter och red av med valfri redning. Runda av med lite grädde om du vill, men det behövs egentligen inte. 


Inga kommentarer: