Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 16 november 2013


Ädelostkyckling med äpple

Här kommer recept på en supergod och enkel kycklingrätt. Ädelost och äpple funkar jättebra med kycklingen. Om dina barn - liksom mina - gillar smaken av ädelost men inte "möglet" så sila såsen innan du lägger i kyckling och äpple. Gott med ris eller pasta till.

Måtten är på ett ungefär vad gäller grädde, ädelost och kryddor, jag höftar till det!

1 kg kyckling - lårfilé eller bröstytterfilé är bra
2-3 smakrika äpplen
100 g ädelost
3 dl grädde
1 msk kycklingfond
En dutt soja
1 tsk torkad rosmarin
Salt och peppar


1. Del kycklingen i bitar/strimlor. Stek dem i omgångar i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i en skål med lock.

2. Kärna ur äpplena och skär dem i klyftor som sen delas i två bitar (använd en äppelklyftare om du har en!). Fräs äpplena i smör i en stekpanna tills de mjuknat något. Häll över i skålen med kyckling.

3. Häll grädde, fond och rosmarin i stekpannan. Dutta i soja så såsen får lite färg. Låt koka upp.

4. Skär ädelosten i bitar och lägg dem i såsen. Rör om tills den smält helt. Låt koka ihop några minuter.

5. Lägg i kycklingen och äppelbitarna i såsen och låt puttra bara så länge som behövs för att allt ska bli genomvarmt.

Inga kommentarer: