Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 3 november 2013


Kassler Florentine

Jag läser just Denise Rudbergs första deckare, och där beskriver hon Kassler Florentine på ett sätt som får det att vattnas i munnen. - Det måste jag prova! tänkte jag. Letade och hittade ett bra recept (Hemmets Journal rocks!). Jag har ändrat lite i receptet. Jag använde fryst bladspenat istället för färsk, och hade dragonen i såsen istället för i spenaten. En väldigt god gratäng som hela familjen gillade. Grabbarna åt ris till medan jag åt den som den var utan något till, och det var jättegott!

600 g kassler
1 påse fryst bladspenat, 600 g
4 schalottenlökar
2 bifftomater
Salt och peppar

Sås
3 dl riven smakrik ost
½ dl grädde
3 dl mjölk
½ tsk torkad dragon
Salt och peppar
Redning

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en ugnsform.

2. Tina spenaten, låt rinna av och grovhacka. Skala och hacka löken. Fräs spenat och lök i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Fördela i ugnsformen.

3. Skär kasslern i skivor och lägg dem ovanpå spenaten. Tärna tomaterna och fördela dem över kasslern.

4. Lägg ost, grädde, mjölk och dragon i stekpannan. Låt koka under omrörning tills osten smält. Smaka av med salt och peppar och red av. Fördela såsen i ugnsformen.




Inga kommentarer: