Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 27 november 2013


Kreolsk gryta

Det här är en återkommande gryta i vår familj. Mustig och god! Man väljer själv hur stark den blir genom att använda mer eller mindre starka korvar. Jag har lånat kortet från allt om mat eftersom jag glömde ta ett när vi åt (deras recept är lite annorlunda än mitt, men bilden stämmer rätt bra!) Jag tycker personligen att det är godast med ris till.

1 kg fläskfilé
2-4 smakrika korvar (som kabanoss eller choritzo)
1 vitlöksklyfta
1 msk vetemjöl
1 liten burk syltlök
1 liten burk svarta kärnfria oliver (delade om man vill)
1-2 röd paprika, strimlade
1 dl ättiksgurka eller cornichons, hackade
Salt och svartpeppar
5 dl grädde
1 köttbuljongtärning (eller motsvarande fond)

1. Putsa filéen och skär den i skivor. Banka ut skivorna något. Skär korven i skivor.

2. Stek korven i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta.

3. Stek köttet i korvfettet (och kanske lite mer smör). Salta och peppra. Lägg över i grytan

4. Pressa vitlöken ner i grytan och pudra över mjölet. Rör om. 

5. Häll syltlök, oliver, paprika, ättiksgurka, buljongtärning och grädden i grytan. Rör om.

6. Låt koka upp. Sänk värmen och låt småkoka i 10-15 minuter. Smaka eventuellt av med mer kryddor och grädde om det behövs.


Inga kommentarer: