Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 9 november 2013



Syltkakor med glasyr


Jag älskar småkakor, och särskilt mördegskakor är jätte-jättegott! Syltkakor är en av mina favoriter, i det här receptet görs de i längder och skärs i lagom stora bitar.  Mums!!!

200 g smör
11/4 dl florsocker
4 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 krm hjorthornssalt

Sylt
2 dl florsocker
1½ msk vatten

1. Arbeta samman ingredienserna till degen i en matberedare. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåpet i  minst 30 minuter,

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Dela degen i fyra bitar. Rulla ut varje del till en tum-tjock längd. Lägg dem på bakplåtpappersklädd plåt. Gör en fördjupning i mitten längsmed varje längd.

4. Fyll fördjupningen med sylt och grädda i ugnen i 10-12 minuter.

5. Rör ihop florsocker och vatten. Bred glasyren över längderna. Låt dem svalna något och skär dem sen på snedden i 2 cm breda bitar.

Inga kommentarer: