Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 9 november 2013


Mjuk pepparkaka

Vi har haft kalas hemma hos oss idag, så i morse bakade jag lite, bl.a. mjuk pepparkaka. Tips är att engångsaluminiumformar (oj vilket långt ord!) istället för en sockerkaksform. Det blir sån bra storlek på kakbitarna då, och det är ju bra så man kan ta av alla sorterna :)


3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
100 g smör
½ dl mjölk

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält smöret och låt det kallna.

3. Vispa socker och ägg poröst.

4. Blanda de torra ingredienserna och rör sen ner dem i äggsmeten.

5. Rör försiktigt ner smör och mjölk.

6. Smöra och bröa en form (eller två mindre) och häll i smeten.

7. Grädda i mitten av ugnen, ca 30-20 minuter beroende på storlek på formen(arna).

Inga kommentarer: