Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 1 november 2013


Mustig kycklinggryta med dadlar

Här kommer recept på en smarrig familjevänlig fredagsgryta! Dadlar och balsamvinäger ger en härligt mustig, sötsyrlig smak. Gott med ris till. 

700 g kycklinglårfilé
10 små lökar
8 färska dadlar
6-10 små lökar
3 dl grädde
1½ msk kycklingfond
1 tsk soja
1½ msk balsamvinäger
½ dl grovt hackad persilja

1. Dela lårfiléerna i två delar. Skala löken och dela i två delar (om de inte är pyttesmå). Dela och kärna ur dadlarna.

2. Bryn kyckling och lök i smör i en stekpanna med höga kanter eller i en gryta.

3. Häll i grädde, fond, soja och balsamvinäger. Låt koka under lock i 5 minuter.

4. Lägg i dadlar och persilja. Koka i 1 minut.



Inga kommentarer: