Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 28 oktober 2013


Fisksoppa med rödspätta 

Måndag = halva priset på färsk fisk, så jag köpte rödspätta och gjorde en härlig fisksoppa i höstens färger. Alla utom maken tyckte den var jättegod. Min man har nån märklig hang-up att han inte gillar fisk som smakar för mycket fisk. Han gav visserligen inte tummen upp men åt utan större protester.

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 morötter
3 dl vatten
1 dl vitt vin
3 dl grädde
3 msk fiskfond
1 burk Campbell tomatsoppa + 1- 2 burk vatten
500 g rödspätta, i bitar
Salt
Vitpeppar
Cayennepeppar
Dill, hackad

1. Skala och hacka lök och vitlök.  Skala morötterna och skiva dem tunt. Fräs i smör i en gryta.

2. Häll vatten, vin, grädde och fond i grytan. Låt puttra tills morötterna är mjuka, fast med lite kärna.

3. Häll i tomatsoppan och späd med vatten. Smaka av med kryddor. Låt koka upp.

4. Dra av grytan från plattan och lägg ner fisken. Låt grytan stå nån minut tills fisken är klar och strö sen över dill.


Inga kommentarer: