Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 6 oktober 2013


Thanksgiving-inspirerad fylld kycklingfilé 
med snabb tranbärschutney

Jag gillar frukt i maten, har jag sagt det någon gång förut? Ha ha, jo många gånger jag vet, men det är ju så otroligt gott! Till hösten brukar jag alltid göra en kalkon "thanksgiving-style" och idag var jag sugen på det, men en kalkon är inget man gör utan noga planering. De fick bli en variant, kycklingfilé med fyllning och en chutney till det.

Någon hade ätit upp halva paketet bacon så det blev bara en ynka skiva per filé. Då håller inte filéerna ihop så bra (hade inga tandpetare heller). Fyllningen skulle ha ramlat ut om jag hade brynt dem i stekpanna så jag fick lägga dem direkt i ugnsformen. Men det funkade bra. Chutneyn blev pricken över i, missa inte den. Och gör gärna dubbel sats! Vi åt couscous till.

4 stora kycklingfiléer
100 g tranbär och sultanarussin (finns på lösvikt i större affärer, vid müslin)
Ett gäng valnötter
1 liten schalottenlök
1 msk persillade
Salt och peppar
1 paket rökt bacon

Tranbärschutney
130 g tranbär och sultanarussin
1 dl socker
1 dl vatten
1½ dl rött vin
1 msk vitvinsvinäger
1 stjärnanis

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka ihop tranbär, russin, valnötter och lök. Rör ihop med persillade.

3. Skär en ficka i kycklingfiléerna. Salta och peppra runt om och inuti fickan. Pilla in fyllning och linda in filéerna i bacon.

4. Bryn filéerna i en stekpanna med smör (eller inte, går bra att lägga dem direkt i ugnsformen, men de får ett lite trevligare utseende om man bryner dem först) och lägg över dem i en ugnsform.

5. Stek i ugnen i 15-20 minuter. De är färdiga när innertemperaturen är 70, men tänk på att de eftersteker när du tar ut dem så ta ut dem några grader före de nått 70 och låt dem stå några minuter innan servering.

Chutney

1. Lägg tranbär och russin i en kastrull (hacka dem först om du vill, det är en smaksak). Rör ner socker och vatten. Låt koka i 5-10 minuter.

2. Häll på vin och vitvinsvinäger, lägg i stjärnanisen. Låt koka ihop i 10 minuter.


Inga kommentarer: