Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 14 oktober 2013



Saftigt brytbröd 


Jag får plötsliga infall att baka matbröd och idag var en sån dag. Eftersom jag inte har någon matberedare (varför har jag ingen matberedare? Helt oförståeligt!) gjorde jag halv sats i en 30x40 cm ugnsform. Det här brödet kan man lika gärna göra som frallor, men det är ju praktiskt i långpanna. Jag gillar inte alls brödkryddor så det utelämnar jag, smakar gott ändå utan!

3 dl havregryn
2 d dl rågflingor
25 g smör + 5 dl vatten
1 dl vatten + 50 g jäst
2 msk sirap
½ msk salt
8-10 dl vetemjöl
ev. ½ msk brödkryddor

1. Blanda grynen i en bunke. Koka upp vattnet och smöret, blanda med grynen. Låt svalna.

2. Rör ut jästen i 1 dl fingervarmt vatten. Rör ner i bunken med gryn.

3. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa övertäckt med bakduk i 30 minuter.

4. Häll upp degen på mjölat bakbord och arbeta samman, tillsätt med mjöl om det behövs. 

5. Platta ut degen  i smord långpanna. Nagga och skär degen i rutor. Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter.

6. Värm ugnen till 200 grader och grädda brödet i ca 20 minuter.

Inga kommentarer: